Δευτέρα 31 Ιανουαρίου 2022

Το Green Beret έφτασε επιτέλους στην Amiga. Δυστυχώς.

"Ξεκόλλα, κάθε καινούρια κυκλοφορία είναι για καλό" λέω και ξαναλέω στον εαυτό μου. Αλλά πώς να ξεκολλήσω; Το βλέπω ακόμα να τρέχει μπροστά στα μάτια μου. Ας αποστρέψω το βλέμμα μου γιατί ένας Θεός ξέρει τι θα γράψω παρακάτω αν δεν ηρεμήσω και δεν χαλαρώσω. Άλλωστε, δεν είναι παρά ένα παιχνίδι, έτσι δεν είναι;


Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το Green Beret (ή Rush 'n Attack σε άλλες γωνιές αυτού του ταλαίπωρου πλανήτη) είναι ένα από τα πλέον κλασικά platform arcade shooters που εμφανίστηκε στα ανά την υφήλιο ουφάδικα το σωτήριο έτος 1985 από την Ιαπωνική Konami. Αν και θεωρήθηκε από κάποιους αρκετά δύσκολο - που προφανώς και ΔΕΝ ήταν συγκρινόμενο π.χ. με το Ghosts n' Goblins - παρόλα αυτά αγαπήθηκε από πολύ κόσμο και, αναμενόμενα, κάποια στιγμή έκανε το πέρασμά του και από τις οθόνες των home micros της εποχής.

Επειδή ακριβώς τον καιρό που κυκλοφόρησε από την Imagine το Green Beret σε εκδόσεις για τους σπιτικούς μικροϋπολογιστές οι 16μπιτοι Atari ST και Commodore Amiga δεν είχαν ακόμα εδραιωθεί στην αγορά και στις συνειδήσεις του αγοραστικού κοινού, δεν πάρθηκε απόφαση για μεταφορά του στους τελευταίους. Έτσι, οι μόνες εκδόσεις του παιχνιδιού που κυκλοφόρησαν στην Ευρωπαϊκή ήπειρο ήταν αυτές των ZX Spectrum, Commodore 64, Amstrad CPC, Commodore Plus/4, BBC Micro, Atari 8bit, MSX και IBM PC και συμβατών (σε 4χρωμη CGA, παρακαλώ). Αν το δούμε αντικειμενικά, η έκδοση του Spectrum ήταν με διαφορά η καλύτερη μεταξύ αυτών που κυκλοφόρησαν στα home computers και αυτή του PC η ανώτερη όλων, αφού, παρά την φούξια/τυρκουάζ χρωματική παλέτα έγινε φιλότιμη προσπάθεια να μεταφερθούν αυτούσια πολλά στοιχεία και χαρακτηριστικά του coin op.

Η έκδοση για PC σε όλο το τυρκουάζ μεγαλείο της

Fast forward στη σημερινή μέρα, οπότε και πληροφορούμαστε ότι η πολυαναμενόμενη έκδοση για Amiga που είχε προαναγγελθεί από τον Dante Retro Dev είναι πλέον γεγονός και μπορούμε να την κατεβάσουμε και να την απολαύσουμε εντελώς δωρεάν. Έχοντας δει τα screenshots που μας είχαν κοινοποιηθεί εδώ και καιρό και όντας μέγας λάτρης του Green Beret (του coin op, ντε!) περίμενα πώς και πώς αυτή τη μέρα, γνωρίζοντας πως ο συνδυασμός της Scorpion Engine του Earok με το (κάποτε) "διαστημικό" hardware της Amiga θα έφταναν και θα περίσσευαν προκειμένου να απολαύσουμε μία μεταφορά του κλασικού τίτλου αντάξια του ονόματός της αλλά και της δημοφιλούς πλατφόρμας της πάλαι ποτέ "Μεγάλης Κυρίας". Αμ δε!


Το disclaimer στην σελίδα του παιχνιδιού στο itch.io δεν με πτόησε αρχικά - ούτε καν με έβαλε σε σκέψεις για να είμαι ειλικρινής -, παρόλο που ανέφερε σαφώς ότι "THIS WAS NOT MEANT TO BE A 1:1 PORT OF THE ARCADE,  that was not claimed at all.  In fact, it plays more like the NES Rush'N Attack one". Τι; Τι δεν μπορούσα να καταλάβω;

Πράγματι, αν και δεν έχω δει και δεν έχω παίξει ποτέ την έκδοση του παιχνιδιού για NES, δεν περίμενα ότι αυτή θα ήταν άλλα αντί άλλων, οπότε και δεν ανησύχησα ιδιαίτερα. Έπρεπε να φτάσει η ώρα που θα έτρεχα το παιχνίδι στην Amiga για να δω κατάματα την πραγματικότητα. Και αυτή είναι ότι το παιχνίδι είναι κακό. Αν και τα γραφικά είναι πανομοιότυπα με αυτά του coin op και έχουν μεταφερθεί όλες οι πίστες, όλα τα όπλα και όλοι οι εχθροί, παρόλα αυτά το παιχνίδι δεν παίζεται όπως το ηλεκτρονικό καθώς, εν ολίγοις, όλοι οι αντίπαλοί μας κινούνται με διαφορετικό τρόπο απ' ότι έκαναν στα arcades. Αν εκεί ανέβαιναν σκάλες, εδώ δεν το κάνουν. Αν εκεί ΔΕΝ ανέβαιναν σκάλες, εδώ το κάνουν. Αν εκεί στρεφόντουσαν προς την κατεύθυνσή μας, εδώ μας προσπερνούν σφυρίζοντας αδιάφορα. Αν στο coin op προσπαθούσαν να μας ρίξουν κάτω με ένα μεγάλο άλμα και ένα δυνατό karate kick, εδώ απλά βολτάρουν ανέμελοι, δίνοντας την εντύπωση ότι μάλλον θέλουν να εξαφανιστούν το ταχύτερο από την άλλη πλευρά της οθόνης παρά να "σκαλώσουν" μαζί μας (πού ξέρεις τι είναι ο άλλος; Κι αν είναι κανένας πειραγμένος; Το ρισκάρεις;). Τα special weapons εμφανίζονται σε σημεία και με ρυθμό που θυμίζουν το coin op αλλά, το μαντέψατε, είναι διαφορετικά. Τα "συστήματα" για να βγάλουμε τα final bosses σε κάθε επίπεδο εννοείται πως ΔΕΝ πιάνουν, αλλά ευτυχώς, τουλάχιστον η έκδοση της Amiga είναι πιο εύκολη από αυτήν του ηλεκτρονικού και "χαρίζει" αρκετά.


Επειδή το βλέπω ότι θα διαβάσω/ακούσω απόψεις του τύπου "είναι πολύ καλό", "εμένα μου φαίνεται ίδιο με το arcade" και άλλα τέτοια ωραία, να διευκρινίσω ότι το συγκεκριμένο port το κρίνω σε σύγκριση με το coin op. Και αυτό όχι για κανέναν άλλο λόγο, αλλά διότι θεωρώ ότι η Amiga διαθέτει το hardware που θα μπορούσε να εξασφαλίσει μια αξιοπρεπή μεταφορά. Φυσικά αυτό δεν συμβαίνει, και, για να το θέσω όσο πιο απλά γίνεται, εδώ έχουμε μια περίπτωση... Bubble Bobble. Θυμάστε τη μεταφορά του παιχνιδιού της Taito στην Amiga που εκ πρώτης όψεως έδειχνε ίδιο αλλά τελικά διαπίστωνες - αν δεν ήσουν άσχετος, φυσικά - ότι επρόκειτο για φλόμπα ολκής; Ε, για μια απ' τα ίδια μιλάμε. Στα μάτια του αδαούς ο Dante Retro Dev έκανε εξαιρετική δουλειά. Δυστυχώς όμως αυτό δεν είναι αλήθεια, εκτός και αν ο υποψήφιος παίκτης διασκεδάζει ακόμα και με την έκδοση του παιχνιδιού για Amstrad CPC, οπότε, σε αυτή την περίπτωση, απλά σηκώνω τα χέρια ψηλά...

Συμπερασματικά, τσάμπα η αναμονή και άνθρακες ο θησαυρός. Το Green Beret ήταν μία καλή ευκαιρία να φανεί για μία ακόμα φορά ότι η Amiga είχε hardware που θα μπορούσε να σταθεί στις αίθουσες των ουφάδικων, όπως μας είχαν δείξει αξιοπρεπέστατες μεταφορές τύπου Pang, Silkworm, Arkanoid, Pac-Mania κλπ. Το Green Beret σίγουρα δεν ανήκει στην παραπάνω κατηγορία...


Να ξεκαθαρίσω κλείνοντας ότι η προσπάθεια του Dante Retro Dev δεν είναι για... κλωτσιές, απλά το παιχνίδι που έφτιαξε ίσως δεν θα έπρεπε να λέγεται Green Beret. Για κάποιον που δεν έχει εμπειρία από το coin op μπορεί η ενασχόληση με το Green Beret της Amiga να αποβεί ακόμα και διασκεδαστική και ευχάριστη (που αμφιβάλλω, αλλά λέμε τώρα). Εγώ που - δυστυχώς, απ' ότι φαίνεται - ολοκλήρωνα το coin op με ευκολία κάποτε δεν το διασκεδάζω καθόλου που πρέπει να ξε-μάθω όλα όσα ήξερα για να μπορέσω να το παίξω. Εξ ου και η γκρίνια...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου